Blahopřání profesorovi Ferdinandu Knoblochovi
dr Michal Adler, Kanada
pro Mladou frontu Dnes, 21.srpna 2OO1
15. srpna letošního roku se profesor MUDr. Ferdinand
Knobloch,
F.R.C.P. (Canada), CSc. (Praha), významný český psychiatr,
dožívá 85 let. Myslím si, že by mohl být spokojený; rozhodně má co za
ta léta ukázat. Ale on, jak se zdá, stále tak docela spokojený není. Stále
studuje, přichází s novými nápady, publikuje je, vyučuje, pořádá
přednášky a workshopy, a pracuje s pacienty v individuální, rodinné a
skupinové psychoterapii. Nevynechá mnoho koncertů ani posezení s
přáteli u vínka. To si pak rád zazpívá a zahraje na klavír. Jen si občas
postěžuje, že zdraví už není, co bývalo, a tak musel v posledních
létech ten windsurfing a lyžování trochu omezit a spokojit se jen s
denním plaváním a občasným tenisem. A také si stěžuje, že není dost
času, a tolik je toho ještě třeba udělat…
Zdá se, že se v posledních
létech pan profesor stále častěji v myšlenkách vrací ke svým zážitkům
z nacistického koncentráku. Bylo mu 27, byl zamilovaný do židovské dívky a
myslel si, že ji sňatkem zachrání před pronásledováním. Nezachránil;
rok po svatbě byla odvlečena do koncentračního tábora, kde krátce na
to zahynula. A pro svůj akt lásky a altruismu on šel také.
V existenciálně vyhraněné situaci koncentračního tábora viděl a zažil činy
nesmírné krutosti i nesmírné lidskosti a všeho mezi tím, snad všechny
varianty a odstíny lidské bídy a slávy. Leccos z jeho pozdějšího
vývoje snad pochopíme snáze, když si uvědomíme, že se zde také setkal
s případy dobře míněného, leč pro nedostatek vědomostí pomýleného
altruismu. Skoro ho to stálo život. Zmítal se v tyfových horečkách,
když ho přátelé přemístili do toho nejcennějšího místa v táborovém
baráku, ke kamnům. Jeho stav se stále zhoršoval. Když vypadal jako
beznadějný případ, přeložili ho do baráku pro umírající, kde bylo
chladno. A to bylo, co potřeboval, a co mu zachránilo život.
Nechci tu postulovat žádné příčinné souvislosti. Ale faktem zůstává, že se pan
profesor po celý život zabýval otázkami mezilidských vztahů, vztahů
jedince ke skupině a skupiny k jedinci, a problémy zloby a altruismu.
A dodnes má pan profesor jen málo trpělivosti s tím, co považuje za
hrubou nevzdělanost, pověry, blbost a tmářství. Jednou jsem se ho zeptal,
jak by vlastně shrnul svou zkušenost z koncentračního tábora. Celkem
bez váhání odpověděl: „ Víš, asi se toho od lidí nesmí moc očekávat."
Zajímavé; sám je pan profesor snad ten nejnáročnější vědec, učitel a
psychoterapeut, jakého jsem kdy poznal. Náročný na sebe i na druhé. A kdo
se s těmi nároky vyrovná, většinou odejde s dary, kterých by sotva kdy
dosáhl lacinější cestou.
Po válce doktor Knobloch odjel do Anglie se
zdánlivě rozporuplnými cíli, které ovšem z hlediska jeho celoživotního
zájmu o integraci psychoterapie dávají smysl. Jednak jel studovat u profesora
Eysencka, spolutvůrce behaviorální terapie a známého kritika
a odpůrce psychoanalýzy, který později překvapil svět tvrzením, že
psychoterapie je zcela neúčinná (jeho výzkum byl později vyvrácen).
Zároveň doktor Knobloch v Anglii pokračoval ve svém psychoanalytickém
výcviku s Annou Freudovou a Melanií Kleinovou, a dokončil ho. Ale víc než
klasická psychoanalýza, zaměřená na jedince, odtrženého od ostatních a
od prostředí, ho zaujala terapeutická komunita Maxwella Jonese.
Fascinovalo ho, co lidé pro sebe dokážou vzájemně udělat, mají-li k
tomu příznivé podmínky. To byl zřejmě významný příspěvek k jeho myšlenkám
o systému integrované psychoterapie, který by dal průchod léčivé síle
lidského společenství, jinak nedostupné v individuální nebo skupinové
psychoterapii. A těžko hledat někoho, kdo by toho věděl o ničivé i
hojivé síle lidské pospolitosti víc než on, z vlastní zkušenosti.
Po návratu do Československa začal uplatňovat své zkušenosti a názory v
praxi.
Předbíhal v nich svou dobu, a to jak v rámci ideologicky
zpotvořené vědy domácí, tak i ve světovém měřítku. Není divu, že
narážel na odpor, a často byl terčem ideologických útoků.
Nebyla to dobrá doba. Přesto se mu podařilo založit terapeutickou komunitu v Praze a
později v Lobči. Co k tomu říci? Kritici kritizovali, ať už z
ideologických, odborných, či možná osobních důvodů a pozic, zatímco
doktor Knobloch dělal, v co věřil. A zatímco se dnes těm kritickým
žabomyším válkám snad trochu útrpně zasmějeme, v Čechách i jinde ve světě
je mnoho lidí, kterým doktor Knobloch podstatným způsobem pomohl,
mnoho odborníků, kteří se toho od něj mnoho naučili, a jeho dílo se
stalo platným a uznávaným příspěvkem vědě.
Ale tenkrát lidem do smíchu
právě nebylo. Po krátkém uvolnění a klidu k práci do země vtrhly
armády Varšavské smlouvy, a zase nás smích přešel. Brzy nastolily režim,
ve kterém omezenost, skutečná či předstíraná, a osobní nedostatek či
potlačení morálního rozhodování se staly vstupenkou do kruhů mocenské
elity. Tenkrát byl F. Knobloch již docentem Karlovy University, a
nechtělo se mu už vracet k nesmyslům, kterých si užil dost, a - slovy
Vaculíkova zemitého a trefného přirovnání - „kličkovat v palbě
sračkometů nejrůznějšího kalibru." Odjel na pozvání do Spojených
Států, kde byl hostujícím profesorem na University of Illinois v Chicagu a
později na Columbia University a Albert Einstein Medical College. Když
dostal nabídku stálé profesury na universitě v kanadském Vancouveru,
přijal. Ale i zde průkopnické myšlenky profesora Knoblocha narážely na
odpor, i když tentokráte ne ideologický. Odborníci se shodovali, že ve
vypjatě individualistické severoamerické společnosti léčba, založená
na síle terapeutické komunity, nemůže uspět. Přesto pan profesor
terapeutickou komunitu založil; nejprve v lesním táboře v Haney poblíž
Vancouveru, a později při vancouverské universitní nemocnici, která se
stala proslulou po celém kontinentu jako „Day House." Zajímavé je, že
někteří známí severoameričtí odborníci i nadále tvrdili, že nápady
profesora Knoblocha prostě nejsou možné. Jiní odborníci Day House
navštívili a na vlastní oči viděli skoro neuvěřitelné pokroky v léčbě,
s dlouhodobými positivními výsledky.
Ti potom spíše uznale
komentovali: „Tak to snad ani není možné..!" Protože na rozdíl od
Maxwella Jonese, který hlásal, že jeho cíle a očekávání jsou
minimalistické, v rámci integrované psychoterapie se profesor Knobloch
nezalekl cílů maximalistických. Jedním z ústředních konceptů systému
integrované psychoterapie, jak jej profesor Knobloch se svou ženou,
dr. Jiřinou Knoblochovou, vyvinuli, je koncept jedincova skupinového
schématu. Je to soubor toho, co jedinec věří o sobě, o druhých, o
celém světě, a o svém postavení ve vztahu k ostatním lidem a ke světu.
Tento soubor v podstatě řídí jedincovu interpretaci sebe i ostatních,
a rozhodujícím způsobem ovlivňuje jeho myšlení, chování a citové prožitky.
Jedincovo skupinové schéma se vyvinulo v časném dětství jako nejlepší
či, za daných podmínek, jediná možná reakce ve významných vztazích
(např. k rodičům a sourozencům) a k prostředí.
Později, když člověk
takového schématu nevědomky užívá v jiných vztazích a prostředích,
bezděčně tím tyto vztahy a prostředí formuje „k obrazu svému" a je
překvapen, jak ho osud stíhá stále víceméně stejnými ranami. Vůbec si
není vědom, že to bylo jeho vlastní schéma, které tu zapůsobilo jako
„sebenaplňující se věštba," a že je to jeho vlastní chování, myšlení a
cítění, kterými sám sebe podrývá.
Jinými slovy, systém integrované
psychoterapie je zaměřen na strukturu jedincovy osobnosti. K úspěchu
léčby není ovšem nutné, ba ani žádoucí, změnit jedincovy osobnostní rysy
v jejich opak. Například osobnostní dotazníky by jen těžko rozlišovaly
mezi tvrdohlavostí a vytrvalostí; ze života víme, jak rozdílné
výsledky mají tyto dvě vlastnosti v mezilidských vztazích a pro osobní
spokojenost. Umění je ovlivnit jedincovo skupinové schéma tak, aby jeho
osobnostní rysy pracovaly pro něj a ne, nevědomky a vytrvale, proti
němu. Správně vedená terapeutická komunita je ideálním prostředím, kde
lidé mohou nejen svá skupinová schémata pochopit, ale mohou zde také
experimentovat s novými a více uspokojujícími vztahy.
Samozřejmě, že celý přístup integrované psychoterapie je mnohem složitější, než je zde
možné nastínit. Některé podobné myšlenky, někdy jen zlomkovitě, se
objevují i u jiných autorů.
Ale zásadní přínos manželů Knoblochových
se zdá být dvojí. Jednak vytvořili ucelený, koherentní a konsistentní
systém, který je pevně vědecky zakotvený a posouvá obzor našeho vědění
o poznání dál. Jednak svůj teoreticky náročný systém ověřili praxí a
vytvořili tak model léčby, který asi patří k tomu nejpokrokovějšímu a
nejužitečnějšímu, co máme v daném oboru k dispozici. Redaktor
odborného časopisu, ve kterém nedávno profesor Knobloch uveřejnil jeden
ze svých článků, to ve svém posudku vyjádřil pěkně: „Doktor Knobloch
předběhl svou dobu.
Myslím si, že se k jeho dílu budeme v budoucnosti
často vracet." Toto hodnocení se shoduje téměř doslovně s názory
předních světových odborníků, jako například Ericha Fromma, Jerome
Franka nebo Johna Norcrosse, vyjádřených jinde a u jiných
příležitostí.
Není náhodou, že jsem se v blahopřání panu profesorovi
nemohl nezmínit o jeho ženě, docentce Jiřině Knoblochové. Vstoupila mi
do textu se stejnou samozřejmostí, s jakou byla vždy panu profesorovi
výbornou partnerkou jak v životě, tak i ve výzkumu a v klinické praxi.
Dokonce si myslím, že by bez ní mnohé úspěchy pana profesora ani
nebyly možné. Zejména přispěla k promyšlenému, tvořivému a nápaditému
zavádění teoretických konceptů do proveditelné a účinné praxe.
Těch úspěchů, kterých pan profesor zatím dosáhl, je mnoho; rozhodně víc, než by
zde šlo uvést. Jen pro příklad, je autorem či spoluautorem téměř 300
publikací, týkajících se psychoterapie, soudní psychiatrie,
psychologie hudby, filosofie vědy, a v poslední době evoluční psychologie
(a problémů skupinového a recipročního altruismu). Po léta
byl předsedou psychoterapeutické sekce Světové psychiatrické asociace.
Stal se emeritním profesorem University of British Columbia ve
Vancouveru. A chcete-li podrobnější výčet, můžete si ho najít
v prestižní publikaci „Marquis' Who's Who in America," kde jeho jméno po
léta figuruje. Ale nejvíc potěšeného jsem ho viděl, když kniha manželů
Knoblochových „Integrovaná psychoterapie" se po překladech do
němčiny a japonštiny konečně také dočkala překladu do češtiny. Později
byla tato kniha přeložena i do čínštiny.
Profesor Knobloch se stále
cítí Čechem, a na zdaru nové republiky mu nesmírně záleží. Bez ohledu
na mezinárodní úspěchy ho velice mrzelo, že se po 20 let nesmělo
doma z jeho díla ani citovat. Po pádu totalitárního režimu okamžitě ke
svým každoročním přednáškovým a workshopovým turné v Německu a jinde v
Evropě přidal také Českou Republiku. Původně byl vyzván tehdejším
ministrem zdravotnictví, aby svou metodu uplatnil v podmínkách náročné
etapy společenské transformace. Profesor Knobloch navázal na své
působení před odchodem do ciziny a společně s některými tehdejšími
spolupracovníky vybudoval Mezinárodní středisko pro integrovanou
psychoterapii (INCIP) jako organizační základnu pro vzdělávání a výcvik
mladých odborníků. Těmito kurzy již prošlo na 600 zájemců, zejména
mladých psychiatrů a psychologů.
Také zde, jako spoluautor s manželkou
Jiřinou, nedávno vydal novou knihu „Integrovaná psychoterapie v akci."
Měl jsem to štěstí, že jsem od roku 1986 s panem profesorem těsně
spolupracoval. Hodně jsem se toho od něj naučil. A přes ty jeho
stížnosti, o kterých jsem se na začátku zmínil, pan profesor stále
pracuje, co to dá, a stále objevuje zajímavé novinky. To se mě pak jako
nevinně zeptá: „A jestlipak jsi četl..? Ne?! Ale copak, copak…" A tak
se od něj učím stále. Kromě té své náročnosti je také ke svým žákům
nesmírně štědrý, a má z čeho rozdávat. Je to vzácný vzdělanec, v
pravém smyslu toho slova, a vzácný přítel. Co už k tomu dodat? Snad jenom
vše nejlepší k narozeninám, pane profesore, a jak jsme tak v Praze
říkávali – „Many happy returns!"
|